fredag 10 december 2010

Vasarenässansen

...heter en bok av konsthistorieprofessor Peter Gilllgren. Enligt undertiteln behandlar den "Konst och identitet i 1500-talets Sverige", och det får man väl hålla med om att den gör. Det handlar om hur Gustav Vasa och hans söner framställde sig själva och sina fiender (dvs ofta just sina bröder) i propaganda och konst, i livet såväl som i döden.


(Eftersom det är så inne med retorik just nu att det verkar räcka med att man kallar sig retorikexpert och släpper en bok för att man ska bli inbjuden till både TV-soffor och kvällstidningskommenterande skulle Gillgren nog ha ökat försäljningen om han get boken undertiteln "Maktens retorik i konst och propaganda" i stället, och det hade faktiskt inte varit missvisande heller.)

Det känns kompetent men inte så spännande; de retoriska tekniker Gillgren skildrar är inte så innovativa, däremot är det förstås inte i första hand Vasaättens lätt knäppa kungar som man brukar se analyseras utifrån dem. Mest utbyte av boken torde den ha som a) är intresserad av just det skedet i svensk (makt-)historia och/eller har ett starkt konsthistoriskt intresse.

Intressantast för mig var hans analys av den kända Vädersolstavan och dess härstamning – inte för att det går att bevisa att hans teser är korrekta eller egentligen ens sannolika, men det är ändå ett betydelsefullt konstverk i den svenska historien – och utläggningen om Olaus Magnus och dennes "Historia om de nordiska folken". Den senare är inte bara intressant i sig själv som exempel på en betydelsefull tidig svensk intellektuell, utan även därför att jag veckan efter hälsade på en bekant som visade sig minsann ha köpt en förstaupplaga av just "Historia om de nordiska folken". Det var inte utan att jag kände en smula historiens vingslag när jag satt och bläddrade i boken och tittade på illustrationerna som jag nyss sett berömmas av Gillgren...

Kulturrådet har gett kulturstöd till utgivningen av den här boken, och det tycker jag de har gjort alldeles rätt i. Dock kan nog den bara rent allmänt konsthistorie- eller historieintresserade läsaren med fördel inleda sina studier av ämnet på annat, litet mer medryckande håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar